Hogyan válhatsz te is alkalmazottból vállalkozóvá? – inspiráció és tanácsok a váltáshoz

Dallos Zoltán az Üzlet és Utazás rendezvénysorozat és online magazin megálmodója, a DLX MEDIA marketing ügynökség alapítója és az Alkalmazottból vállalkozó című könyv írója. Elfoglaltságai mellett szakított ránk egy kis időt, így most vele olvashattok egy interjút.

Mi ösztönzött arra, hogy kilépj az alkalmazotti világból és vállalkozóvá válj?

Amikor sorozatosan úgy érzed, hogy másképp csinálnád a dolgokat, mint az a cég, ahol dolgozol – az egy jó jel arra vonatkozóan, hogy talán inkább a vállalkozás lenne neked való.

Mindenekelőtt azt fontos leszögezni, hogy én nagyon szerettem az alkalmazotti létet is, és nagyon hálás vagyok annak az időszaknak. A bankban tanultam meg 25 évesen a vezetés alapjait, a nagyvállalati rendszereket, struktúrákat, mérési mechanizmusokat, amiket ma nagyon jól tudok alkalmazni a saját cégemben.

Nekem személyesen az vált be, hogy sok helyen dolgoztam, többször váltottam vagy pozíciót, vagy munkahelyet is, ami lehetővé tette, hogy több vezetőt, több vállalati kultúrát, több rendszert ismerjek meg. Utólag visszatekintve, ezek nagyon hasznos leckék, tapasztalatok voltak.

Mégis, már 29 évesen azt éreztem, hogy annyira sok ötletem és energiám van, hogy azt jó lenne egy saját vállalkozás keretében kibontakoztatni. Hamar neki is vágtunk két barátommal egy közösségi iroda alapításának, azonban gyorsan kiderült, hogy sem a választott lokáció nem volt megfelelő, sem a marketing és kommunikációs stratégiánk. 1,5 év után elégettünk minden pénzügyi tartalékot és mindenki szépen visszament dolgozni.

A következő 3 évben további 3 munkahelyen volt lehetőségem dolgozni, majd ezt követően – 2016 végén – úgy éreztem, hogy megerősödtem újra annyira, hogy belevágok – másodjára is – a vállalkozói kalandozásba!

Hogyan kezdtél bele a vállalkozásba? Mik a szükséges lépések ilyenkor?

Az első 2 év az útkeresésről szólt. Tudtam, hogy érdekel a marketing világa, az ügyfelek viselkedése, a márkaépítés tudománya – de, hogy ezen belül pontosan mivel is foglalkozzak, akkor még nem volt teljesen kristálytiszta.

Nagyjából 2019-re tisztult le, hogy az online tartalomgyártás, content marketing, videó készítés, szakértői márkaépítés lesz a fő erősségünk, és erre építem fel az ügynökséget.

Ugyanebben az évben csatlakoztak az első csapattagok, és 2019 júniusára már sikerült kinőni az egyéni vállalkozás kereteit, így meg is alapítottam a DLX MEDIA marketing ügynökséget, és elindult az “építkezés”. 🙂

A legfontosabb első lépések, amiket érdemes eldönteni:

• Mik az erősségeim? Miben vagyok jó? Mik a gyengeségeim, vak foltjaim, amiben esetleg más tud segíteni? (SWOT analízis)
• Egyedül vállalkozzak, vagy legyen üzlettársam?
• Pontosan kik az ügyfeleim, ki a célcsoport, akinek el szeretnék adni?
• Honnan lesznek ügyfeleim? (sales és marketing stratégia)
• One-man-show típusú szakértői vállalkozást szeretnék építeni, vagy céget és rendszert?

Természetesen nem tudunk mindenre felkészülni előre, de a fenti témákon érdemes gondolkozni, könyveket olvasni, videókat fogyasztani a témában.

Annak, aki vállalkozás indításában gondolkozik, a legjobb tanácsom, hogy az indulásnál érdemes valamilyen külső segítséget igénybe venni, aki tapasztaltabb és javaslatokkal tud segíteni, bátorítani, legyen akár egy mentor, coach, pszichológus, vagy mastermind csoport, hiszen egy olyan területre lépünk, ami eddig ismeretlen számunkra. A szüleink és barátaink nem biztos, hogy a legjobb tanácsot fogják adni, emiatt érdemes szakemberhez fordulni, rengeteg időt és energiát spórolhatunk vele. (Nemrég készítettem egy videót a mentorok szerepéről.)

Milyen kihívásokkal találtad magad szembe?

Nekem a legnagyobb kihívás a fókusz megtalálása volt. Vállalkozóként teljesen normális az, hogy nyitottak vagyunk az új üzleti lehetőségekre, mindent megvizsgálunk, nem akarunk kimaradni egy jó lehetőségből sem, próbálgatjuk a szárnyainkat, keressük az igazi erősségünket. Ez az elején még rendben is van, viszont idővel ez lehet a legnagyobb visszatartó erő a fejlődésünkben.

“Shiny object” szindrómának is nevezik, vagyis minden kis csillogó kavics izgalmas, amit meglátunk, lehajolunk érte, vizsgálgatjuk mennyire szépek a színei, a formája, a csillogása. Pont ilyenek az üzleti ötletek is, ahogy megyünk előre az úton, egyre több csillogó kaviccsal fogunk találkozni. Viszont amíg ezeket vizsgálgatjuk, addig nem haladunk előre. Ahogy a mondás is tartja: egy s*ggel több lovat nem lehet megülni.

Nekem ez volt talán az egyik legnagyobb visszatartó erő. 2017-2019 között mindent IS csináltam egyszerre. Könyvet írtam, rendezvényeket szerveztem, ügyfeleket szolgáltam ki, ezer ötletem volt.

Aztán jött egy “külső segítség” 2020-ban – a COVID – ami arra nagyon jó volt, hogy muszáj volt levágni a “vadhajtásokat”. Nem tudtunk rendezvényeket csinálni, és hirtelen minden cég rájött, hogy érdemes az online kommunikációt megerősíteni.

Na, itt jött el a mi időnk. Végre meglett a fókusz, és csak egy dologgal foglalkoztam: az ügynökség építésével. Azóta minden évben duplázzuk a bevételünket, jelenleg közel 60 ügyféllel dolgozunk, 15+ fős csapattal és 2023-ban már 100M feletti bevételre számítunk.

Szerinted melyek az előnyei a helyfüggetlen munkavégzésnek?

Számos előnye van a helyfüggetlenségnek, azonban most már egy kicsit másképp tekintek erre, mint az út elején.

2016-2019 között végig “rohantam” 25 országon, szinte már sportot űztem abból, hogy minél több helyre, minél olcsóbban el tudjak jutni. Nagyon fontos időszak volt ez az életemben, itt pótoltam be azokat az utazásokat, tapasztalásokat, amire előtte alkalmazottként nem volt lehetőségem. Viszont arra is rá kellett jönnöm, hogy az a vállalkozás, amit építek, valamennyire helyhez kötött. A videózás például rengeteg eszközt igényel, stúdiót, irodát, ezért ezt a részét nem lehet bárhonnan végezni.

Mostanra eljutottunk oda, hogy a csapatom, akikre nagyon büszke vagyok, már nélkülem is tökéletesen meg tudja csinálni az operatív feladatokat (sőt, még sokkal jobban, mintha én csinálnám), emiatt újra van lehetőségem többet úton lenni. Ekkora létszámnál most már van lehetőségem arra, hogy a cég fejlesztésén dolgozzak és ne a cégBEN.

Idén (2023-ban) arra törekszem, hogy havonta legalább 1 külföldi utat beiktassak a sok munka közé, ahol feltöltődök, új ötleteket és inspirációt gyűjtök. Sok esetben ugyanúgy dolgozom az utazások során is, viszont ilyenkor inkább a vízióval és a stratégiával foglalkozok és kevésbé a napi operatív ügyekkel.

Hogyan tudod ezt összeegyeztetni a marketing ügynökség vezetésével?

Csakis egy profi csapattal. 🙂

Milyen eszközöket, módszereket használsz a munkád során, hogy helyfüggetlenül is hatékonyan tudj a csapatoddal együtt dolgozni?

Van pár személyes praktika, amit alkalmazok és vannak profi rendszereink, amik vezérlik a céget. Néhány példa:

e-mail és naptár kezelés: jelenleg 2 postafiókot kezelek (céges és magán e-mailem), mindkettőben a zero inbox módszer szerint kezelem a leveleket. Ez a módszer a GTD (Getting things done) módszerre épül, a lényege az, hogy minden bejövő kommunikációt kezeljünk le és ne álljon 10000 olvasatlan levél a gmail fiókunkban. 🙂

• belső kommunikáció: a cégen belüli kommunikációra a SLACK alkalmazást használjuk. Házon belül nincs emailezés, nem keverjük a Facebook, Messenger és Whatsapp csevegőkkel, csak egy dedikált platformot tartunk fenn a belső chat-re.

• CRM rendszer: Ez a legfontosabb, ez adja meg a távmunkavégzés alapjait. A CRM-ben minden ügyfél adat, minden feladat, mérföldkő, határidő megtalálható, ez vezérli a kollégák mindennapjait.

• riportok: Részben a CRM rendszerből, részben más rendszerekből (pl. Google) különböző vezetői információs rendszereket (dashboard-okat) építettünk. Ezek a riportok elérhetőek online, valamint az irodában is láthatóak óriás TV-ken kivetítve. Nagyon fontos, hogy az eredmények és a célok ne csak az én fejemben legyenek, hanem a teljes csapat tudja hol vagyunk most, hova tartunk, mi a cél, és mit kell hozzá tennünk.

Mit tanácsolsz annak, aki most szeretne online vállalkozást indítani?

Ha valaki most szeretne vállalkozást indítani, akkor egyrészt könnyű dolga van, mert technikailag nagyon egyszerű elindítani egy saját vállalkozást, másrészt viszont igen nehéz is a helyzet, mert túl sok az információ, túl sok a lehetőség, ami közül választanunk kell. Sokan ezért nem vágnak bele, mert napokig, hónapokig elemezgetik a lehetőségeket, ahelyett, hogy cselekednének (analízis paralízis).

A tanácsom az, hogy válassz az erősségeidnek megfelelő tevékenységet és köteleződj el benne legalább 1-2 évre, fókuszáld az energiáidat erre az egy dologra és csak akkor válts, ha úgy érzed, hogy nem ez a te utad, vagy elérted benne a határaidat.

 

Ha szeretnéd a vállalkozásodat átláthatóan, hatékonyan vezetni, tarts velünk január 21-én az Üzleti évtervezőn. Tekintsük át együtt az elmúlt év sikereit és tanulságait, majd tűzzük ki a célokat a következő évre úgy, hogy azok inspiráljanak minket.

 

A backpacker-t már nem csak Bori írja.
Ha van kedved neked is vendégszerzőként feltűnni a backpacker.hu-n, küldd a téma javaslatod és egy korábbi cikked a hello@vighbori.hu-ra.

Még több kép az Instagramon

Kövess Instagramon